Magvakkal az egészségért: Miért jó gabonát fogyasztani?
2016. május 15. írta: explicitmagazin

Magvakkal az egészségért: Miért jó gabonát fogyasztani?

A kőkorszak óta az emberi táplálkozás alapjaiba tartozik a gabonák és különféle magvak fogyasztása. Az egészségtudatosan élők alapvető elemként tekintenek a gabonára és a magvakra, de mára azonban a felhasználásuk roppant széles skálán módosult. Köretnek, kiegészítésnek, de még csemegének is tökéletesek, nézzük, miért is jó nekünk a létezésük.
90758700_shutterstock_209097265_xxxlarge_2x.jpg
A legismertebb gabonák közé tartoznak a kukorica, a rizs, a köles, a búza és a zab. Idővel az emberek felismerték, hogy melyik gabona az egészségesebb, illetve, hogy melyikből tudnak olyan lisztet készíteni, amelynek a bélrendszerben lévő felszívódása sokkal könnyebben működik, ilyen például a zab és a rizs. Bizonyos gabonák fogyasztásával szabályozhatóak különböző betegségek, mint például a vércukorszint ingadozás, a koleszterinszint- és hormonproblémákra, koszorúér-megbetegedésekre, emésztőrendszeri daganatos megbetegedésekre, de még a megfelelő testsúly beállítására is.

Manapság rengetegen szenvednek különféle allergiáktól és ételintoleranciától, ezért néhány gabonát nyugodt szívvel fogyaszthatnak például a gluténérzékenyek is. Gluténmentes gabona például a köles. 
Vegetáriánusok közkedvelten fogyasztják a lehető legszélesebb skálán a különböző gabonákat és magvakat.
A magas rosttartalom és a gazdag tápanyagforrások miatt kimeríthetetlen lehetőségeket rejtenek az egészséges táplálkozást terén.

Az egyre nagyobb ismertségre szert tett gabonák:
zab, hajdina, amaránt, quinoa, köles, purpurbúza, ritkább rizsfajták (barna, vörös, fekete, indián), rozs, kamut, csicseriborsó, kuszkusz, bulgur, cirok, vörös lencse, mák, teff, alakor.

Feldolgozásukat tekintve, néhányukat lisztté őrlik, vagy pattogtatják, főzésre alkalmas állapotban juthatunk hozzájuk, felhasználhatjuk süteményekhez, kenyerekhez, vagy pehely formában joghurtba. A gabonaalapú élelmiszerek nagymértékben hozzájárulnak szervezetünk megfelelő tápanyagok, fehérjék, megfelelő szénhidrátok, rostok és különböző vitaminok ellátásában.

different-types-grains_4fdc5c692f79d253.jpg
Mi a különbség a finomított liszt és a teljes kiőrlésű liszt között?
A finomított liszt kizárólag a mag belsejéből áll, a teljes kiőrlésű gabonáknál benne marad a csírakezdeményeződés és a maghéj is, ami által több tápanyag kerül a szervezetbe, emiatt kevesebbtől is múlik az éhségérzet, jobb a felszívódása. 

Ezt a fajta egészséges életmódot támogatja a Mag, amit akartok, hiszen náluk nagyon sok egészséges liszthez, és magokhoz lehet hozzájutni. Az egészséges magvakról, vagy gabonákról és jótékony hatásaikról részletesen írnak, érdemes utánaolvasni a honlapjukon.
Alapvetően három pillérre épül a vállalkozásuk, egyrészt a náluk beszerezhető
1. magvakra,
2. a maglisztekre,
3. valamint ezek felhasználására.

A Mag, amit akartok csapatát kérdeztük a termékeikről és háttér-információkról.

Kik vagytok, mit lehet Rólatok tudni, illetve ki az alapító? 
Idén lesz 25 éves a családi vállalkozásunk. Szüleim alapították, Mindketten agrárvégzettségűek, édesapám egész szakmai élete az új technológiák, alternatív növények magyarországi meghonosítása jegyében telt és ezt folytatta saját vállalkozásában is. Jómagam 2002 óta kapcsolódok be a munkába és ekkortól váltunk fokozatosan  mezőgazdasági termeltető, szolgáltató cégből élelmiszer-előállító, forgalmazó vállalkozássá – mondta el Bagi Balázs, a Klorofill Bt. ügyvezető tulajdonosa.

Honnan jött az ötlet, hogy magvakkal és egészséges lisztekkel foglalkozzatok? 
A kezdetekben termeltetéssel foglalkoztunk és a terményeket (pl. csicseriborsót, lóbabot, amarántot) javarészt külföldön eladtuk. Következő lépés az amaránt pattogató gép kifejlesztése volt. A pattogatott amaránt termékünk  mai napig nagy siker a reformélelmiszer-piacon. Ezután folyamatosan kezdtük el fejleszteni a termék-portfóliót. Igyekszünk nem kötni kompromisszumokat „egészségesnek tűnő” termékekkel, ugyanakkor nem elvtelenül kiszolgálni bizonyos divatirányzatokat.   

613afd24-6caa-4d90-a902-84acaf4d7189.jpg
Mely liszteket részesítitek előnyben és miért? 
A hagyományos fehér búzaliszt alternatíváit keressük vagyis gluténmentes, alacsony szénhidráttartalmú liszteket.
Bár az egészséges élelmiszerek és különböző alternatívák (maglisztek, köretek, stb.) egyre inkább elterjedtek hazánkban is, sokan még mindig nem tudják, hogy mit kezdjenek például egy csomag amaránt liszttel a konyhájukban. Ezért a weboldalunkon igyekszünk olyan egyszerű, kreatív és egészséges receptötleteket adni, amellyel segíthetjük a felhasználók életmódváltását. A receptjeinket is ennek a jegyében rakjuk össze és teszteljük a saját konyhánkban.

Több, mint huszonhatezer követőtök van Facebook-on, ez azért nem kis létszám. Mit gondoltok, feltörekvő az egészséges életmód hazai szinten?
Úgy gondoljuk, hogy ez a trend mindenképp felfelé ível, és még nem érte el a csúcspontját. Szerencsére azért elég sokan nyitottak az új irányokra, ami abból is látszik, hogy a Facebook közösségünkben minden korosztály megtalálható.

A péktermékeket érdemes teljes kiőrlésű lisztből készült változatra, vagy zablisztre, rozslisztre cserélni, köretként pedig a fent felsorolt gabonák közül szinte bármelyik egészséges és ízletes kiegészítésként fogyaszthatunk. Tippként pedig érdemes egy jó receptért böngészni a Mag, amit akartok oldalán!


Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!nyil.jpg



Az Explicit Magazin Neked szól, aki TÖBB vagy.

KÖVESS MINKET!

fb-logo_explicit2.pngbloghu_logo1.pnginsta2.pngtwitter-logo2.png