Hogyan győzd le a szétszórtságot?
2018. április 24. írta: explicitmagazin

Hogyan győzd le a szétszórtságot?

Gyakran mondod, hogy "szét vagyok esve" és csodálkozva figyeled azokat az embereket, akik mindig minden esetben, betegen és fáradtan is összeszedettek? Ha szerinted kétféle ember születik a dekoncentrált és aki tud összpontosítani, akkor olvasd el ezt a cikket.
pan-xiaozhen-347184.jpg

A gyakori szétszórtságot és feledékenységet képességbeli hiányosságként kezelik az emberek, főleg azok, akik csak legrosszabb napjukon tapasztalnak ilyet, de azt is enyhébb formában. Érdemes azonban alaposan megvizsgálni, milyen tényezők okán szétszórt valaki, ugyanis a nagymértékű szétszórtság sajnos több betegség tünete is lehet.

A figyelemzavar azt jelenti, hogy nem vagyunk képesek koncentrálva elvégezni feladatokat, mert nem tudunk összpontosítani, ez pedig azt eredményezi, hogy kapkodva és több részletben elveszve nem érünk el tényleges eredményt az elvárt idő alatt.

A koncentrációs zavarok, vagy a szétszórtságként definiált feledékenység kiváltó oka a legtöbb esetben a fáradtság és kimerültség, alváshiány és a stressz okozta teljesítményromlás. 

Érdemes megfigyelnünk, hogy milyen gyakran tapasztaljuk magunkon a dekoncentráció tüneteit, mert ha ez nagyobb mértékben fordul elő, mint amennyire nem, akkor meg kell szüntetni az okát, mert bajt is jelezhet. 
dmitry-ratushny-412448.jpg

A szétszórtság nem személyiségtípus függvénye, hanem leginkább élethelyzeti, vagy egészségügyi és azokon belüli tipizálást igényel. Sokszor a megfeleléskényszer, a stressz és a szorongás tartja fent ezt az állandó feszültségben lévő állapotot, ami kapkodást eredményez, és ezáltal nem megfelelőképpen teljesítünk.
Komolyabb mértékben viszont a diabétesztől a hipertónián át, akár figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, de még demencia is állhat a háttérben. Sok esetben bizonyos gyógyszerek szedése vált ki ilyen tüneteket.

Ha úgy érezzük, hogy túlságosan szétszórtak vagyunk, a következőket tehetjük:

1. Vizsgáljuk meg, hogy a dekoncentrációnk oka lehet-e lelki probléma, illetve van-e aktuálisan mentális, lelki bajunk. Ha küzdünk ilyesmivel, akkor előfordulhat, hogy szorongáscsökkentő gyakorlatokkal, vagy egyéb technikákkal, netán szakember bevonásával enyhíthetünk a tüneteken.

2. Alaposan figyeljük meg, hogy vannak-e bizonyos egészségügyi tüneteink és vizsgáltassuk ki magunkat. Sokszor nem is gondolnánk, hogy milyen betegségek miatt jellemző ránk egy bizonyos viselkedés, ami egyszerűen valami biológiai elváltozásnak a következménye.

3. Próbáljunk meg többet pihenni, aludni, vagy több időt szánni a rekreációra, mert a feltöltődés nem csak szellemi, hanem fizikai szempontból is elengedhetetlen.

4. A legtöbb szétszórt ember gyakran ki is mondja magáról, hogy ő szétszórt. Ezt a negatív önszuggesztiót hagyjuk el, és ne tápláljuk az agyunkba ezt a mondatot, ami egy olyan hitrendszert hoz bennünk létre, ami által el is hisszük, hogy ilyenek vagyunk, ez pedig rosszabbá, kevesebbé tesz minket másokhoz képes, és így fogjuk leélni az életünket. Ez nincs így, hiszen ennek valami oka kell legyen, ezt pedig orvosolni kell.

5. A legtöbb ember koncentrációja egyszerűen a tudatosságból fakad. Tervezzünk el több kis célt, ami nem hagyja az agyunkat, hogy "megpihenjen", állandó érdeklődést fenntartva. A tudatos koncentráció gyakorolható, és fejleszthető. 

Az Explicit Magazin Neked szól, aki TÖBB vagy.

KÖVESS MINKET!fb-logo_explicit2.png